|
Dr. Ulrich Spiesshofer, a Roland Berger nemzetközi Operations Strategy Kompetencia Központ vezetője szerint a vállalatokban jelentős "rejtett tartalékok" léteznek, amelyek hatékonyságnöveléssel felszabadíthatóak és növekedésre fordíthatóak. A céltudatos vállalatok akár a feltárt lehetőségek közel 80 százalékát rövid idő alatt realizálni tudják. A kihasználatlan erőforrások 20%-a a készletekben, harmada a vevőkövetelésekben és a szállítóállományokban rejlik, míg közel fele a tárgyi eszközökben jelentkezik. A Roland Berger számításai szerint a készletek és vevőállományok kevesebb mint 10%-os csökkentése és a szállítóállományok 10%-os növelése megszüntetheti egy adott vállalat külső finanszírozási igényét. A vizsgált 213 vállalatnál 402 milliárd euró belső forrásteremtési lehetőség mutatkozott, amelyből rövidtávon a vállalatok 200 milliárd euró valósíthatnak meg. Az iparági szegmensek vonatkozásában ugyan eltérő az egyes tételek szerint a kép, de megállapítható, hogy tartalék minden területen fellelhető. A növekedést tudatosan kell megcélozni A belső tartalékok felszabadításának eszköze a vevőállományok, a készletek és a tárgyi eszközök csökkentése, illetve a szállítóállomány növelése. A kiaknázatlan tartalékok sikeres mozgósítása érdekében alapvető fontossággal bír az optimális szállítói és vevői kapcsolatok mellett a tőkeköltségek következetes menedzselése, és a fizetési határidők betartása is, illetve egy kifinomult hitelkockázat-menedzsment rendszer alkalmazása. Az ellátási lánc menedzsment területén is jelentős, 80 milliárd EUR lehetőséget tár fel a tanulmány. Egy optimális logisztikai rendszer minimalizálja a bizonytalansági tényezőket és ezzel együtt a túldimenzionált és költségintenzív raktári készleteket. A közép- és hosszú távú javaslatok közé a Roland Berger tanulmánya a lekötött eszközök optimalizálását sorolja. Európa 200 legnagyobb vállalatánál ugyanis közel 190 milliárd EUR tőkét lehetne a tárgyi eszközök vonatkozásában felszabadítani, továbbá jelentős javítási lehetőségek rejlenek a regionális vállalati struktúrák átalakításában is. "Nincs olyan világszerte működő vállalat, amely csupán európai bázisára támaszkodva hosszú távon sikeres lehet. Az új piacok meghódítása előbb vagy utóbb megkerülhetetlen, és a visszafogottság nem út a sikerhez", nyilatkozta Spiesshofer. A Roland Berger kutatásából kitűnik, hogy a belső forrásteremtés szempontjából élvonalbeli európai vállalatok a teljes értéklánc mentén integrálják a költség- és a forrásoptimalizálást és szükség esetén készek szükség esetén működési modelljüket rugalmasan átalakítani A magyar vállalatoknak is van tennivalójuk "A nemzetközi tanulmány kiterjesztése kapcsán elvégzett összehasonlító-elemzések során 4 hazai iparág 20 vállalatát vettük górcső alá és megállapítottuk, hogy a nemzetközi vállalatokhoz hasonlóan a magyar cégeknek is több területen fejlődésre van szükségük", említette meg Morgós Katalin, a Roland Berger budapesti irodáját vezető partner. A magyarországi vállalatok főként a készletek menedzselésében, a szállítói kapcsolattartásban és a tárgyi eszköz-gazdálkodásban maradnak alul megfelelő európai társaikhoz képest, míg a vevői kapcsolatokban rejlő lehetőségek kiaknázásában megállják a helyüket. A tanulmányról A Roland Berger Strategy Consultants a nemzetközi "Cash for Growth" tanulmány keretében több mint 200 vezető vállalatot elemzett az alábbi hét iparágból: autóipar, vegyipar, fogyasztási cikkek, műszaki termékek, telekommunikáció, gyógyszeripar és közüzemi szolgáltatók. A vizsgált vállalatok összesen 3000 milliárd euró árbevételt, 220 milliárd euró üzemi eredményt és a teljes nyugat-európai GDP egyharmadát képviselik.
|