Az elmúlt évtized a világgazdaság minden területén felértékelte Ázsia szerepét. A hagyományos - például az Európa és a Közel-Kelet, Észak-Amerika és Európa vagy éppen Észak- és Dél-Amerika – közötti kereskedelmi irányok stagnálásával párhuzamosan korábban elhanyagolt régiók indultak gyors fejlődésnek. Három olyan földrajzi terület is kiemelhető, melyekben a forgalom az elkövetkező 10 évben várhatóan lényegesen meghaladja a világkereskedelem többi részének fejlődési ütemét. Az Ázsián belüli, az Ázsia és Latin-Amerika közötti, valamint az Ázsiát, Afrikát és a Közel-Keletet magában foglaló régiók forgalma mögött egyrészt a gazdaság felfokozott nyersanyag szükséglete, másrészt a gyorsan gyarapodó középosztály fogyasztási cikk igényének kielégítése áll. A világ népességének 57%-a már most is Ázsiában él, az életszínvonal és fizetőképes kereslet növekedése pedig az egyik legjelentősebb felvevőpiacot hívta életre.
Mindezek hatására az elmúlt években a DHL kiemelten kezelte az ázsiai beruházások ügyét. A cég Sanghajban disztribúciós központot hozott létre, Hong Kongban megduplázta kapacitását és óránként már 75.000 küldeményt képes feldolgozni, Indiában infrastruktúra beruházással és helyi akvizícióval, Malaysiában IT központ létrehozásával, Dubaiban pedig egy 80.000 m2-es disztribúciós központ révén szolgálja ki térségbeli vevőit. A cég speciális szolgáltatásokat is kifejlesztett a nagytávolságú szállítmányozás kiszolgálására. A hagyományos légi- és tengeri szállítmányozás mellett kombinált vasúti-légi, tengeri-légi megoldásokat, valamint környezetbarát szolgáltatásokat kínál partnereinek.
"Figyelmünket és üzleti súlypontunkat nem véletlenül helyeztük át Ázsiába. A sokáig alulbecsült ázsiai kereskedelem a mi forgalmunkban is egyre nagyobb súllyal jelentkezik." – mondta Herman Ude, a DHL Global Forwarding és DHL Freight üzletágak ügyvezető igazgatója. "Meggyőződésem, hogy az elkövetkező években a nemzetközi logisztikai üzlet motorját az említett 3 régió fogja alkotni. A gyorsan növekvő ázsiai középosztály vásárlóereje nemcsak hogy hamarosan meghaladja Európáét, de kereslete egyre inkább az Ázsiában tervezett és gyártott termékek felé fordul, ezzel pedig átértékelődik a kontinensnek, mint pusztán Európa és Amerika gyártóbázisának a korábbi szerepe."
Ha csak az ázsiai gazdaság motorját, Kínát tekintjük, már önmagában is impozáns a kép. Kína exportja 48,5 százalékkal nőtt idén májusban, míg az import 48,3 százalékkal bővült a tavalyi év azonos időszakához képest. A teljes kereskedelmi forgalom értéke 48,4 százalékkal bővült 2009 májusához képest és megközelítette a 244 milliárd dollárt. Még a válság előtti, 2008-as évhez viszonyítva is 10,2 százalékos emelkedést mutat a forgalom. A magyar - kínai kereskedelmi forgalom a kínai statisztikai adatok alapján 2009-ben 6,8 milliárd dollár volt, amiből 1,2 milliárd dollár volt a magyar export értéke. Az export túlnyomó részét még mindig a magyarországi nagy multinacionális vállalatok adják, de már egyre jelentősebb üzleteket kötöttek magyar középvállalatok is, tisztán magyar projektek megvalósítására. Magyarország még a válság ellenére is növelte exportját Kínába és Kína Magyarországra irányuló exportja is kisebb mértékben esett vissza, mint a kivitele általában.
Magyarország Kína számára a közép-kelet európai térségben a legfontosabb kereskedelmi partner, míg Kína Magyarország számára a legfontosabb Európán kívüli üzletfél. Magyarország akár a kínai vállalatok és termékek regionális centruma, elosztó központja is lehet. A térségben Magyarország Kína legfontosabb kereskedelmi partnere, a régióban itt a legnépesebb a kínai kolónia, és mintegy 3000 kínai alapítású cég, közte a Bank of China, működik Magyarországon.
"A logisztikai igények is teljes átalakulásban vannak Ázsiában. A gyorsan növekedő ipari és kereskedelmi vállalatok új logisztikai partnereket keresnek. Olyanokat, amelyek globális lefedettséggel, komplex hálózattal rendelkeznek és emellett innovatív, magas színvonalú szolgáltatást képesek nyújtani. A DHL-nek már jelenleg is 60.000 munkavállalója dolgozik Ázsiában, de biztos vagyok abban, hogy az elkövetkező években számuk akár a 100.000 főt is eléri. Munkájuk és szolgáltatásaink folyamatos fejlesztése révén kívánjuk a rohamosan bővülő szállítmányozási igényeket kielégíteni." – mondta Herman Ude, a DHL Global Forwarding és DHL Freight ügyvezető igazgatója.
További érdekességek, hasznos információk: http://kkvszallitas.hu/sajtoszoba
A DHL Global Forwardingról A DHL Global Forwarding a világ 220 országában nyújt légi és tengeri szállítmányozási szolgáltatást és ehhez kapcsolódó teljes körű ügyintézést. Képviseletét Magyarországon a DHL Globál Szállítmányozási Kft. látja el. A DHL Globál Szállítmányozási Kft. Magyarország piacvezető légi szállítmányozója, közel 30%-os piaci részesedéssel. Egyedi igényekhez igazodóan háztól-házig, repülőtértől-repülőtérig szolgáltatásokat kínál. A tengeri szállítmányozás a DHL Globál Szállítmányozási Kft. legdinamikusabban fejlődő üzletága. Teljes körű gyűjtő és komplett konténer szállítmányozást végez világszerte a főbb európai kikötőkön - Hamburg, Rotterdam, Koper, Bremenhaven -, illetve alternatív kikötőkön - Konstanca, Rijeka és Trieszt – keresztül. Piaci pozíciója ebben az üzletágban is nagyon előkelő.
|