A szolgáltatások kihelyezése megkezdődött Európában |
2004.06.15. |
vezetői tanácsadás/Roland Berger |
forrás: PeppeR |
|
|
Minden tizedik európai vállalatból négy már megkezdte szolgáltatási tevékenységeinek külföldre való kihelyezését, derült ki az első, vezető európai cégek offshore stratégiájáról szóló átfogó tanulmányból. A kutatást az UNCTAD és a Roland Berger Stratégiai Tanácsadók Cég közösen végezték, vállalatok olyan reprezentatív mintáját vizsgálva, melyek az 500 vezető európai vállalat teljes bevételének több mint 20%-át adják.
|
|
|
Elsősorban brit, Benelux államokbeli és német származású cégek helyezték már offshore területre szolgáltatási tevékenységük egyes részeit. Ezen országok -s köztük is elsősorban Anglia- vállalatai kínálják az összes kihelyezett, szolgáltatás-szektoron belüli álláslehetőségek 90%-át, s vezetnek valamennyi mennyiségi mutató területén. A kutatásban résztvevő cégek több mint a fele tervez további, külföldre történő kihelyezéseket az elkövetkezendő néhány évben. Thomas Eichelmann a Roland Berger szenior partnere és az igazgatótanács tagja a felmérés kapcsán hangsúlyozta, hogy az európai vállalatok jelentős hányada már a múltban kihasználta az "offshore" lehetőségeket és további hasonló lépéseket tervez a jövőben, míg a cégek egyre csökkenő másik csoportja egyáltalán nem rendelkezik tapasztalattal a külföldre helyezéseket illetően. Alapvetően a rendelkezésre állás, a képesített munkaerő és az infrastruktúra költségei jelentik azokat a tényezőket, melyek a tevékenység, szolgáltatás kihelyezését, illetve a cél országot döntően befolyásolják. A külföldön szolgáltatási központokat létrehozó vállalatok 80%-a sikeresnek tekintik az outsourcing projektet szemben az elenyésző 5%-ukkal, akik sikertelennek látják ezt a lépést. Bár a szolgáltatás kihelyezés kiterjedtebb, magasabb minőségi színvonalú szolgáltatásokat eredményez és biztosítja a szaktudáshoz és infrastruktúrához való hozzáférést, a vállalatok továbbra is a költségcsökkentést tartják legvonzóbb előnyének. A különböző tevékenységek áthelyezésével jellemzően 20-40%-os költségmegtakarítás realizálható, amely gyakran meghaladja a vállalatok eredeti várakozásait. Minden harmadik, offshore szolgáltatási tevékenységet folytató vállalat, könyvelhetett el, szolgáltatásainak elvárásait meghaladó minőségi javulását. A kutatás rámutatott, hogy a cél ország kiválasztásában nem csak kézzel fogható tények, vagyis költségek, képzettség és időzóna játszanak nagy szerepet, hiszen a vállalatok több mint 40%-át "puha" tényezők befolyásolnak döntésükben. Vagyis a versenytárs követése, a cél ország által kifejtett promóciós tevékenység és egy külföldi leányvállalat belső lobby tevékenysége szintén fontos mérlegelendő tényező. A cél országokat tekintve, a kihelyezési projektek több mint fele Európán belül valósul meg. Vezető európai helyszínek közé tartoznak olyan nyugat-európai országok, mint Nagy-Britannia, Spanyolország és Portugália, illetve Kelet-Európában Lengyelország, Magyarország és Románia. Minden 10 projektből 4 Ázsiát, s ezen belül Indiát célozza meg. Az Ázsiát célzó projektek méretüket tekintve a legnagyobbak, így ebben a régióban a legmagasabb a munkahely teremtések száma. A szolgáltatások teljes skálája, a "front office" funkcióktól a "back office" feladatokig, lehetséges jelöltje egy jövőbeli kihelyezési projektnek. A meginterjúvolt európai vállalatok esetében a kihelyezett szolgáltatások 60%-a a pénzügy, könyvelés, IT támogatás, humán erőforrás menedzsment és egyéb back office szolgáltatások közül kerülnek ki. A vállalatok egyharmada említette például telefonos vevőszolgálat, vagyis front office szolgáltatás kihelyezését. Átfogóan azt lehet mondani, hogy nincsenek "szent tehenek", szinte mindegyik szolgáltatás kihelyezhető. Míg az európai vállalatok általában elmaradnak a szolgáltatások kihelyezésében Egyesült Államokbeli versenytársaiktól, a vállalatok több mint 50% nem tekinti az USA szolgáltatás-kihelyezési keretrendszerét alkalmazhatónak Európában. Főbb különbségként az európai munkaerőpiac szabályozását és alacsonyabb rugalmasságát, a kulturális sokszínűséget és az angol, mint világnyelv helyzetét látják. "Igazgatási elvek tekintetében az országoknak azonosítaniuk kell azokat a piaci réseket, amelyekben vonzó alapot tudnak biztosítani szolgáltatás export számára" - összegezte a felmérés eredményét Karl P. Sauvant, az UNCTAD befektetési részlegének igazgatója. "Bár csupán néhány ország fogad jelenleg hasonló szolgáltatásokat, a lehetőség fennáll, hogy ebből más országok is előnyösen részesüljenek, amennyiben a költségek, képzettség és infrastruktúra megfelelő keverékét tudják biztosítani, illetve, helyszíneiket megfelelően tudják értékesíteni." Azok a vállalatok, amelyek szolgáltatásaikat már offshore területre helyezték, meg vannak győződve arról, hogy ebből anyaországuk is előnyökhöz jut, elsősorban megerősödött versenyképesség és alacsonyabb árak formájában. Ez pedig azt sugallja, hogy a szolgáltatás-kihelyezési tevékenység nagyon fontos az európai vállalatok számára, amerikai versenytársaikkal szembeni versenyképességük szempontjából.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|