"Európa nagyrészén az általános árpolitikát az üzletláncok központjai alakítják, igazi jelentősége mégis az egyes üzletekben van. Ahhoz, hogy az árváltozások igazán hatékonyak legyenek, az egyes üzleteknek kell lépést tartania a változó marketing stratégiával és árakkal." - vélte Halász Árpád, a Zebra Technologies regionális értékesítési vezetője. A későn vagy pontatlanul alkalmazott árcsökkentés - kihagyott eladási lehetőségek és a megnövekedett munkaerőköltség formájában - feleslegesen kerül milliókba a kiskereskedőknek. A késői vagy pontatlan ármódosítás azt a veszélyt is magában hordozza, hogy adott esetben jogszabályt sértenek vagy az áru kifizetésével kapcsolatos visszaélésbe ütköznek.
A valós idejű mobil nyomtatók az árazási stratégia kialakítása és végrehajtása közötti időt rövidítik le töredékére. Ezek a nyomtatók nemcsak az árfeltüntetés hatékony eszközei, hanem a munkaerőköltség csökkentésére és a leárazások pontos követésére is megoldást jelentenek.
A Synergon Retail Systems számos ilyen megoldást telepített Magyarországon. "Partnereink integrált ármenedzsment szoftverek, hordozható számítógépek és mobil nyomtatók segítségével jelzik a valós idejű árakat" - mondta Steinbilder Romulus, a Synergon Retail Systems ügyvezető igazgatója. "Kiskereskedelmi partnereink tempóját a gyorsan változó divat diktálja. Éppen ezért fontos, hogy a címkenyomtatást stratégiai témaként kezeljék. Az ilyen ároptimalizálást csak akkor lehet megvalósítani, ha a rendszer minden eleme rugalmas. Ennek szem előtt tartásával alakítjuk ki a rendszert és választjuk ki az egyes elemeit. A cél az, hogy a rendszer az adott feladatot tökéletesen, pontosan hajtsa végre, valós idejű címkéket szolgáltasson, és mindezt a más megoldásokhoz képest jelentősen rövidebb idő alatt valósítsa meg."
A gyakorlatban négy különböző fajta rendszeres árazási igény merül fel az adott lánctól, üzlettől és termékektől függően. A mindennap alacsony ár rendszert csinál a leárazásból, mégpedig arra a megfontolásra építve, hogy a vásárlók mindig a legjobb árat keresik. Ez az agresszív stratégia folyamatos odafigyelést és az üzleten belüli 100%-osan pontos végrehajtást igényli.
A szezonvégi és a különleges alkalmakhoz kapcsolódó kiárusítások az éves eladások jelentős részét tehetik ki. Az üzleten belüli leárazás lehetősége erős fegyver a kiskereskedő kezében, de ha ezt például a sokak által kedvelt “piros filces—áthúzós” módszerrel teszi, ez nem garantálja a pontosságot, valamint nem is tekinthető költség- és humán erőforrás-hatékony megoldásnak.
Egyes helyeken a regionális árazás is széles körben elterjedt. A vásárlói szokások elemzésére építve egy üzletlánc központja dönthet úgy, hogy egyes régiókban a volumen veszélyeztetése nélkül a margin növelése érdekében árat emel, más régiókban viszont pontosan a volumen megtartása érdekében - akár a margint csökkentve is - árat mérsékel. Ebben az esetben is az árazási stratégia pontos és valós idejű megvalósítása a siker kulcsa.
Az ároptimalizálást végző szoftver alkalmazások pontosan meg tudják határozni az egyes áruk leárazásának optimális idejét és mértékét, akár még a földrajzi és demográfiai adatokat is képesek figyelembe venni. Természetesen azt nem tudják garantálni, hogy az egyes áruházakban valóban időben megtörténik az átárazás.
"Üzlettől esik el az a bolt, ahol az árak változtatása, az átcímkézés vagy a leárazások elvégzésére nem a megfelelő módszert választják." - mondta Halász Árpád. "A Zebra egyik partnere például kiszámolta, hogy korábban a kiárusításra történő előzetes felkészülés a kiárusítás teljes nyereségének 20 %-át vitte el. Ráadásul nemcsak pénzügyi értelemben érdemes a veszteséget nézni, hanem arra is gondolni kell, hogy a pontatlan leltár nyilvántartás vagy a munkatársak felesleges dolgoztatása mind-mind elszalasztott értékesítési alkalmat jelent. A mi megoldásaink azt teszik lehetővé, hogy a kereskedők ténylegesen a vásárlókra tudjanak koncentrálni. Ennél többet pedig nem is adhatunk nekik." - mondta Halász Árpád.
A Zebra Technologies Az innováció és megbízhatóság kapcsán ismert Zebra Technologies olyan technológiákat fejleszt, melyek az ügyfeleknek a lehető legjobb lépések meghozatalát segítik. A cég portfóliója a vonalkód-, számla-,kártya és RFID nyomtatók és az azokhoz szükséges anyagok gyártását öleli fel. A Zebra megoldásai lehetővé teszik a termékek, anyagok, emberek és tranzakciók valós idejű helymeghatározását, ami a bonyolult helyzetekben is teljes átláthatóságot biztosít. A Zebra megoldásaira vonatkozó további információért kérjük ide látogasson: www.zebra.com .
|